Jakie są zalety implantów stomatologicznych?

Implanty stomatologiczne to jeden z kilku rodzajów stałych uzupełnień protetycznych, do których zaliczane są również wkłady koronowe, korony, mosty i licówki. Prawidłowa nazwa implantów to wszczepy śródkostne, co dobrze oddaje specyfikę strukturalną ich budowy. Implanty odbudowują ząb na podstawie sztucznego korzenia, wszczepianego w szczękę lub żuchwę.

Trzon implantu w postaci tytanowej śruby umieszczany jest w kości, a do jego łącznika przymocowywana jest korona. Implanty stomatologiczne to nowoczesna alternatywa dla tradycyjnych protez zębowych. Sprawdźmy, czy warto w nie zainwestować.

Czy warto inwestować w implanty stomatologiczne?

1. Naturalna estetyka. Implanty stomatologiczne wyróżniają się spośród innych uzupełnień protetycznych wyjątkowymi walorami wizualnymi. W najwierniejszy sposób imitują naturalne uzębienie, a za ich efekt estetyczny odpowiada ceramiczna korona. Ich oddziaływanie optyczne jest nieporównywalne ze standardowymi protezami zdejmowanymi. Są od nich również dużo bardziej wygodne.

2. Bezpieczeństwo biologiczne. Korzeń implantu wykonywany jest z biokompatybilnego tytanu, który jest neutralny fizjologicznie dla tkanek organizmu. Zabieg wszczepienia implantów nie wywołuje ryzyka powikłań, a wykorzystanie nowoczesnych technologii przyspiesza proces adaptacji. Materiał tytanowy umożliwia pełną osteointegrację implantu z kością w przeciągu 3-6 miesięcy. Całkowity czas adaptacji uwarunkowany jest zdolnościami osobniczymi. Implanty nie wywołują reakcji alergicznych. Wszczepienie implantów stomatologicznych to zabieg niskiego ryzyka.

3. Odbudowa jednego zęba. Implanty stomatologiczne to innowacyjna metoda leczenia protetycznego, która umożliwia odbudowę nawet pojedynczego ubytku w uzębieniu. Doskonale sprawdza się do uzupełnienia zarówno jednego jak i kilku brakujących zębów bez względu na to, czy zostały one utracone w wyniku wypadku, próchnicy czy paradontozy. W przypadku znacznych braków w uzębieniu, implanty wykorzystywane są jako baza do założenia mostów protetycznych.

4. Leczenie zaniku kości. Implanty zębowe mogą być wykorzystane jako profilaktyczna metoda leczenia zaniku kości, które często występuje przy utracie uzębienia i może mieć negatywny wpływ na ogólną kondycję zdrowotną. Wszczepiony w kość sztuczny korzeń zachowuje się dokładnie tak samo, jak naturalny. W identyczny sposób przenosi obciążenia narządu żucia, dzięki czemu ryzyko zaniku kości zostanie wyeliminowanie niemal w 100%. Brak obciążenia mechanicznego, jak w przypadku ruchomych protez akrylowych bardzo często prowadzi do resorpcji kości.

5. Brak ingerencji w zdrowe zęby. To kolejna zaleta implantów zębowych – nie naruszają one zdrowych zębów i nie ingerują w ich strukturę – wręcz przeciwnie, wzmacniają uzębienie. Nie wymagają szlifowania sąsiadujących zębów, jak ma to miejsce w przypadku mostów. Implanty stomatologiczne to inwestycja w zdrowie, którą zdecydowanie warto rozważyć. Należy przy tym oczywiście pamiętać o ich prawidłowej higienie i systematycznym usuwaniu bakteryjnej płytki nazębnej, aby uniknąć zapalenia dziąseł. Korony implantów szczotkuje się w ten sam sposób, co naturalne zęby. Atutem tytanowego korzenia jest brak podatności na próchnicę.

6. Trwała metoda leczenia. Implanty stomatologiczne są mocno zakotwiczone w kości i charakteryzują się wysoką trwałością i wytrzymałością. Nie ma możliwości, aby implanty się poluzowały lub wypadły. Zabieg jest jednorazowy i nie wymaga powtarzania, co przekłada się na korzyści ekonomiczne. Pamiętamy, że ruchome protezy zębowe należy wymieniać raz na pięć lat, a mosty co 5-10 lat – z implantami nie ma takiej potrzeby. Współczesna technologia pozwala na wszczepienie implantów nawet przy zaniku tkanki kostnej.

Jak odbudować koronę zęba? Przeczytaj o tym na naszym blogu