Ekstrakcja zęba mądrości. Wszystko, co musisz wiedzieć

Ekstrakcja zęba mądrości to popularny zabieg usunięcia ósemki. Niesłusznie wywołuje on wśród pacjentów lęk, ponieważ prawidłowo wykonany nie będzie wiązał się z bolesnymi powikłaniami.Chirurgia stomatologiczna zajmuje się usuwaniem zębów mądrości z dwóch przyczyn. Jedną z nich jest stan zapalny tkanek zęba, a drugą nieprawidłowy kierunek ich wyrzynania lub niewłaściwe usytuowane w jamie ustnej. Bardzo często nie mieszczą się one w łuku zębowym i wyrastają w pozycji pochyłej.

Nieusunięte odpowiednio wcześnie zęby mądrości mogą zostać zatrzymane w kości i przyczynić się do nawracających powikłań zapalnych. Najlepszym czasem na prewencyjną ekstrakcję ósemek jest wiek do 20 roku życia.

Jak się przygotować do usunięcia ósemki?

Wskazaniem do usunięcia ósemki jest wspomniany wcześniej nieprawidłowy kierunek wyrzynania zęba lub poważne stany zapalne, wywołujące ból i obrzęk w tej okolicy. Mają one podłoże próchnicowe i mogą prowadzić do powstawania torbieli, zapalenia miazgi zęba, rozchwiania zębów, a nawet niszczenia kości. Zęby mądrości często trzeba także usunąć w celu prawidłowego przeprowadzenia leczenia ortodontycznego. Przed wykonaniem zabiegu chirurg stomatologiczny przeprowadzi szczegółowy wywiad z pacjentem oraz dokładnie przeanalizuje zdjęcia panoramiczne uzębienia. Pacjenci powinni poinformować dentystę o uczuleniach oraz ewentualnych problemach z krzepliwością krwi.

Jakość i szybkość gojenia rany uwarunkowania jest skrupulatnym przestrzeganiem zaleceń dentysty po zabiegu. Na kilka dni należy odstawić używki, takie jak kofeina, alkohol i nikotyna. Pierwszy płynny posiłek można przyjąć 2 godziny po zabiegu. Zalecana jest dieta letnia, półpłynna i pozbawiona pokarmów podrażniających śluzówkę. Pacjenci po zabiegu chirurgicznego usunięcia ósemki odczuwają ból i opuchliznę. W okresie rekonwalescencji objawy bólowe można uśmierzać za pomocą środków przeciwbólowych, dostępnych bez recepty oraz zimnych okładów. Dentyści często przepisują też antybiotyk, który minimalizuje nieprzyjemne objawy. Do momentu całkowitego zagojenia się rany nie należy czyścić tego miejsca szczoteczką do zębów, a w zamian za to stosować odpowiednie antybakteryjne płyny do płukania jamy ustnej.

Przebieg zabiegu ekstrakcji zęba mądrości

Ekstrakcja zęba mądrości poprzedzona jest wykonaniem znieczulenia miejscowego. Najczęściej usunięcie ósemki ze szczęki jest zabiegiem mniej skomplikowanym w porównaniu do ekstrakcji zęba z żuchwy. W sytuacji, gdy strefa korzeniowa zęba nie jest jeszcze ukształtowana, chirurg stomatolog przeprowadza zabieg usunięcia zawiązek zęba mądrości, czyli germektomię. Ósemka zatrzymana w kości usuwana jest metodą chirurgiczną, natomiast ząb już wyrżnięty usuwa się w ten sam sposób, co wszystkie inne.

Chirurgiczna ekstrakcja zęba mądrości rozpoczyna się nacięciem dziąsła i zerwaniem więzadła, które otacza ząb. Za pomocą kleszczy stomatologicznych ząb zostaje unieruchomiony, a następnie rozchwiany, co umożliwia jego oddzielenie od włókien ozębnej i usunięcie z kości. Miejsce po fragmentarycznym usunięciu zęba (dłutowaniu) należy oczyścić, a brzegi kości wyrównać. W bardziej skomplikowanych zabiegach, chirurg stomatologiczny musi usunąć najpierw warstwę kostną za pomocą wierteł dentystycznych. Taki zabieg przeprowadza się na sali operacyjnej w wyjątkowych przypadkach. Rana po usunięciu zęba jest zaszywa, a szwy zdejmuje się najczęściej po 7 dniach. Zębodół całkowicie zamyka się do tygodnia po przeprowadzonym zabiegu. Wyrywanie ósemek można przeprowadzić bezpłatnie na NFZ lub w gabinecie prywatnym. Nie warto zwlekać z decyzją o usunięciu ósemki – im szybciej tym większe szanse na bezproblemowe zagojenie rany.

Jak często usuwać kamień nazębny? Przeczytaj o tym na naszym blogu