Czym jest stomatologia zachowawcza?

Stomatologia zachowawcza jest inaczej nazywana stomatologią ogólną. Jest najbardziej elementarną częścią usług stomatologicznych. Zajmuje się przede wszystkim zapobieganiem chorobie próchnicowej zębów, czyli tak zwaną profilaktyką przeciw próchnicową. Jeżeli dentysta stwierdzi u pacjenta już istniejące zmiany próchnicowe, to zajmie się także wyleczeniem zaatakowanych zębów.

Przede wszystkim zdrowie i estetyka

Chcąc zachować zdrowe zęby jak najdłużej, musimy o nie dbać. W domu należy systematycznie czyścić je odpowiednio dobranymi do naszych potrzeb preparatami, nitkować po jedzeniu i raz na jakiś czas chodzić do dentysty na wizyty kontrolne, podczas których lekarz oceni stan naszych zębów i podejmie niezbędne działania, aby wyleczyć chore zęby. W stomatologii zdrowie idzie w parze z estetyką. Zdrowe, zadbane, należycie pielęgnowane i czyszczone oraz regularnie przeglądane przez stomatologa zęby są ozdobą naszego uśmiechu.

Jak często trzeba chodzić na wizyty kontrolne?

Przyjmuje się, ze wizyty kontrolne powinno wykonywać się przynajmniej raz na pół roku. Lekarz, który zajmuje się takimi kontrolami jest właśnie specjalistą stomatologii zachowawczej. Dzięki tak częstemu odwiedzaniu dentysty, będziemy mieć pewność, że nasze zęby są zdrowe. Częste kontrole pozwalają na wczesne zdiagnozowanie chorych zębów i bardzo szybkie leczenie. Chodząc do stomatologa regularnie, najprawdopodobniej będziemy mogli uniknąć przykrego i kosztownego leczenia kanałowego.

Dlaczego wczesne wykrycie próchnicy jest korzystne dla naszego zdrowia?

Wczesne wykrycie próchnicy jest bardzo korzystne dla naszego zdrowia i kieszeni. W swoich początkowych stadiach próchnica jest widoczna na zębach tylko jako niewielkie przebarwienia. W takiej sytuacji lekarz musi tylko wyczyścić je i nałożyć na nie fluor pod postacią lakieru albo żelu. Jeśli przeoczymy te wczesne symptomy choroby próchnicowej, to szybko uda jej się przedostać przez szkliwo i zacznie powodować ubytek, a leczenie go polega już na dokładnym czyszczeniu i założeniu plomby. Trwająca długo choroba próchnicowa doprowadza w końcu do zniszczenia zęba, ponieważ dociera aż do jego miazgi, a wtedy jedynym ratunkiem jest leczenie kanałowe.

Jak często usuwać kamień nazębny? Przeczytaj o tym na naszym blogu